Här hittar du länk till Tisdagens Webbinarie 4/6 2024 kl: 19:30-20:15

Vad är Lymfpromenad?

 

Bakgrund

Jag som utformat konceptet heter Camilla Rastas och är Legitimerad Arbetsterapeut, Medicinsk Lymfterapeut, Diplomerad Lymfmassör för människa & hund samt utbildad i Medicinsk Yoga. Jag är mycket van att sätta ihop balanserade träningsprogram ffa genom neurologisk rehabilitering så mina Lymfträningsprogram är väldigt kompletta och fyller flera funktioner för ökad aktivitet, cirkulation och rörelse.

Idé & inspiration

Idén till Lymfpromenad kom när jag var ute och gick med hunden. Det var svårt att få till tid för träning (gym/yoga). Med inspiration av egenvårdsprogram, Qi gong, medicinsk yoga och neurologisk rehabträning för hand & arm blev det ett träningsprogram som man kan göra samtidigt som man är ute och går. Jag kände att det var ett mycket effektivt träningskoncept gällande lymfflödet. Programmet har givit önskat resultat till mina kunder med både minskad volym och viktnedgång. En bra metod för lymfterapi helt enkelt.

Utveckling av armband

För att kunna följa den lymfologiska ordning som krävs för att öppna upp och aktivera sitt lymfsystem behöver man kunna följa ett program. Därav blev det ett träningsarmband där övningarna är samlade. Det ska vara lätt att se under och orientera sig var i programmet man befinner sig. Armbandet har en färgad bakgrund med vit text och olika färger på fram och baksida. Jag har använt Lymfpromenadprogrammet till mina kunder under flera år och även utvecklat armbandet.

Inte bara för lymfödem…

Övningarna är lämpade för den som behöver aktivera sitt lymfsystem vid lymfödem men passar även bra för dem som önskar minska i volym i armar, bröstrygg och hals. Ett ödem är en onormal vätskeansamling i vävnaden och kan ofta uppfattas som fett även om det bara är bunden vätska som behöver komma loss. Lymfsystemet behöver få hjälp att öppna upp stopp för att få bort vätskan. Vet man inte hur så blir vätskan kvar och det blir ytterligare ansamling av vätska och man blir tung och trött i kroppen.

Kombinera med annan träning

Det går bra att kombinera Lymfpromenad med annan träning. Faktum är att den effektiviserar annan träning och gör den mindre påfrestande på kroppen då man får bort både slaggproduker och mjölksyra som bildats under träningen. Det går snabbare att bli av med träningsvärk. Det kan även vara ett sätt att komma igång med annan träning som tex Löpträning. Mellan grupperingarna på den grå baksidan är det inflikat Pendelgång och dem kan man senare även byta ut till intervallträning med löpning korta sträckor istället. Men först är det viktigt att lära sig att varva ner och aktivera det parasympatiska systemet i kroppen som står för lugn & ro.

Frisk luft utomhus & utrymme

I dessa tider är det extra viktigt att man håller sitt lymfsystem i form och på så sätt stärker sitt immunförsvar. Utomhus finns det gott om utrymme både för föredrag och Lymfpromenad med rätt avstånd på 2 meter. Förutom att man behöver komma ut och röra på sig och benstommen belastas så får man riktigt bra kondition, bättre hållning, ökad rörlighet, blir på gott humör och får en glad hund (om man har någon)!

Syfte

Min idé med träning och rehab är att man självständigt ska kunna utföra sin träning och ta en aktiv del i sin rehabilitering. Tanken är att man som kund efter 4-5 gånger kan programmet så pass bra att man alltid har det med sig, i minnet, var man än är och var man än går. Men för att klara det är det viktigt att man tar sig tid och lär sig det så som det är tänkt och i den logiska ordning som det är utformat i.

Varför en hel kurs?

Konceptet med gruppledare och grupper skapades för att kunna nå ut till så många som möjligt samt för att öka kunskapen om lymfsystemets inverkan vid träning och volymminskning. Det finns flera Certifierade Kursledare i Lymfpromenad i landet som lärt sig konceptet för att hålla fysiska grupper men det är inte alla som har möjlighet att komma till en plats där de finns. Eller så vill man helt enkelt lära sig själv och träna helt på egen hand och då passar denna webbaserade utbildning mycket bra.

Så nu vill jag nå ut till Dig så att du blir inspirerad att utföra Lymfpromenader utomhus själv. Se det som en kunskapsöverföring: jag ska hjälpa dig från A till B så att du får en god grund att bygga vidare på.

Lymfpromenad för privatpersoner

Lymfpromenad finns Nu även i Fysisk variant som småkurser i vid Strandvägen i Stockholm. Vill ni gå en kurs i intensivare takt som en helgkurs är det bara att höra sig för när vi håller sådana eller också anordnar vi dem efter behov för grupper och företag.

Vad är Lymfpromenad?

 

Bakgrund

Jag som utformat konceptet heter Camilla Rastas och är Legitimerad Arbetsterapeut, Medicinsk Lymfterapeut, Diplomerad Lymfmassör för människa & hund samt utbildad i Medicinsk Yoga. Jag är mycket van att sätta ihop balanserade träningsprogram ffa genom neurologisk rehabilitering så mina Lymfträningsprogram är väldigt kompletta och fyller flera funktioner för ökad aktivitet, cirkulation och rörelse.

Idé & inspiration

Idén till Lymfpromenad kom när jag var ute och gick med hunden. Det var svårt att få till tid för träning (gym/yoga). Med inspiration av egenvårdsprogram, Qi gong, medicinsk yoga och neurologisk rehabträning för hand & arm blev det ett träningsprogram som man kan göra samtidigt som man är ute och går. Jag kände att det var ett mycket effektivt träningskoncept gällande lymfflödet. Programmet har givit önskat resultat till mina kunder med både minskad volym och viktnedgång. En bra metod för lymfterapi helt enkelt.

Utveckling av armband

För att kunna följa den lymfologiska ordning som krävs för att öppna upp och aktivera sitt lymfsystem behöver man kunna följa ett program. Därav blev det ett träningsarmband där övningarna är samlade. Det ska vara lätt att se under och orientera sig var i programmet man befinner sig. Armbandet har en färgad bakgrund med vit text och olika färger på fram och baksida. Jag har använt Lymfpromenadprogrammet till mina kunder under flera år och även utvecklat armbandet.

Inte bara för lymfödem…

Övningarna är lämpade för den som behöver aktivera sitt lymfsystem vid lymfödem men passar även bra för dem som önskar minska i volym i armar, bröstrygg och hals. Ett ödem är en onormal vätskeansamling i vävnaden och kan ofta uppfattas som fett även om det bara är bunden vätska som behöver komma loss. Lymfsystemet behöver få hjälp att öppna upp stopp för att få bort vätskan. Vet man inte hur så blir vätskan kvar och det blir ytterligare ansamling av vätska och man blir tung och trött i kroppen.

Kombinera med annan träning

Det går bra att kombinera Lymfpromenad med annan träning. Faktum är att den effektiviserar annan träning och gör den mindre påfrestande på kroppen då man får bort både slaggproduker och mjölksyra som bildats under träningen. Det går snabbare att bli av med träningsvärk. Det kan även vara ett sätt att komma igång med annan träning som tex Löpträning. Mellan grupperingarna på den grå baksidan är det inflikat Pendelgång och dem kan man senare även byta ut till intervallträning med löpning korta sträckor istället. Men först är det viktigt att lära sig att varva ner och aktivera det parasympatiska systemet i kroppen som står för lugn & ro.

Frisk luft utomhus & utrymme

I dessa tider är det extra viktigt att man håller sitt lymfsystem i form och på så sätt stärker sitt immunförsvar. Utomhus finns det gott om utrymme både för föredrag och Lymfpromenad med rätt avstånd på 2 meter. Förutom att man behöver komma ut och röra på sig och benstommen belastas så får man riktigt bra kondition, bättre hållning, ökad rörlighet, blir på gott humör och får en glad hund (om man har någon)!

Syfte

Min idé med träning och rehab är att man självständigt ska kunna utföra sin träning och ta en aktiv del i sin rehabilitering. Tanken är att man som kund efter 4-5 gånger kan programmet så pass bra att man alltid har det med sig, i minnet, var man än är och var man än går. Men för att klara det är det viktigt att man tar sig tid och lär sig det så som det är tänkt och i den logiska ordning som det är utformat i.

Varför en hel kurs?

Konceptet med gruppledare och grupper skapades för att kunna nå ut till så många som möjligt samt för att öka kunskapen om lymfsystemets inverkan vid träning och volymminskning. Det finns flera Certifierade Kursledare i Lymfpromenad i landet som lärt sig konceptet för att hålla fysiska grupper men det är inte alla som har möjlighet att komma till en plats där de finns. Eller så vill man helt enkelt lära sig själv och träna helt på egen hand och då passar denna webbaserade utbildning mycket bra.

Så nu vill jag nå ut till Dig så att du blir inspirerad att utföra Lymfpromenader utomhus själv. Se det som en kunskapsöverföring: jag ska hjälpa dig från A till B så att du får en god grund att bygga vidare på.

Lymfpromenad för privatpersoner

Lymfpromenad finns Nu även i Fysisk variant som småkurser i vid Strandvägen i Stockholm. Vill ni gå en kurs i intensivare takt som en helgkurs är det bara att höra sig för när vi håller sådana eller också anordnar vi dem efter behov för grupper och företag.

Cover for Ergonomica - Health & Rehab
775
Ergonomica - Health & Rehab

Ergonomica - Health & Rehab

Medicinsk Lymfterapeut / Leg Arbetsterapeut

Nu är det snart midsommar och tiden går så fort! Hoppas att ni hinner att njuta av den med. Vi har många trevliga saker att se framemot under hösten med Ergonomica och Lymfpromenad. Vi kommer att lägga information om våra kommande event under Juli månad så att ingen missar något så därför är det extra intressant för er som vill hänga med att interagera på sidan. Därför tänker jag ställa lite frågor då och då som jag är jätteglad om du vill svara på. Första frågan är:1. Vad värderar du mest / ser fram emot mest under sommaren och ledigheten?För mig är det vila samt att umgås med vänner och familj. Att återhämta sig och fylla på med sina egna sociala aktiviteter. Jag tror starkt på att det har en stor påverkan på vårt välmående detta att umgås med andra! Traditioner, midsommar, mat och utflykter...alla kanske inte har någon att umgås tätt med men då är det bra att ändå engagera sig i saker där man träffar andra och ingår i ett sammanhang. Vi ska gå in på det närmare sedan - detta med aktivitetens betydelse för välmåendet. Vi arbetsterapeuter har detta som vårt viktigaste arbetsredskap - att få människor mer aktiva. Även om man behöver vila kan för mycket vila och tillbakadragande leda till isolering. Tänk på det att även unna dig att umgås med andra.Därför är andra frågan:2. Vilken social aktivitet tänker du ägna dig åt i sommar? Själv har jag besök just nu från en härlig familj från USA på besök och det ger mig så enormt mycket energi och glädje att umgås med dem. I måndags var vi på skärgårdstur till Sandhamn och vi hade en fantastisk tid där och idag är de iväg till Uppsala och snart ska jag visa Sigtuna och sedan ska de få laga Swedish Meatballs så kommer även Inga min kära granne som bott i USA som gäst. Det blir delad glädje åt flera håll! Önskar er fin Midsommar och att ni ser till att umgås med andra och må bra!! 💐🌺🌼🌸🌻🌷🪻🌹💐🪷🌺🌸🌼🌞🌻🌷Hälsningar Camilla och Team ERGONOMICA ... See MoreSee Less
View on Facebook
Förmiddagens Lymfpromenad redan avklarad! Jätteskön känsla i HELA kroppen...man blir mjuk och smidig både i muskler och leder när lymfsystem och fascian fått sitt. VäVälkommen även till en GRATIS informationsträff om Lymfsystemet imorgon kl 10:00 på Strandvägen 63b i Stockholm.Kontakta mig på info@ergonomica.se Och tar du med dig en vän till träffen så får ni ett fint erbjudande. Vi ses!! Hälsningar Camilla Rastas Medicinsk Lymfterapeut & Arbetsterapeut samt grundare av konceptet Lymfpromenad ... See MoreSee Less
View on Facebook
Då var Kvällens kursledarkurs Online till ända för det andra Zoom tillfället av 4 möjliga. Resten är självstudier Online mixen gör att det passar de olika tempo man har inom sig. Vi ses på Zoom vid fyra tillfällen totalt. ... See MoreSee Less
View on Facebook
Äntligen Crosstrainern...som har stått bortglömd i hörnet ett tag mycket pga oändligt långa möten över nätet. Men eftersom jag är en praktisk människa så kom jag på den här fiffiga idén att sätta fast Laptopen på displayen så kan jag träna under tiden! Har Du några fiffiga träningstips som du vill dela med dig? Och vad tränar du helst om kroppen själv får välja?? Skriv gärna i kommentaren...😃 ... See MoreSee Less
View on Facebook